We leven in een spannend en opwindend tijdsgewricht. Onze samenleving beweegt, verschuift en kraakt aan alle kanten. We worden uitgenodigd om met elkaar te transformeren naar een menselijke en duurzame manier van samenleven en samenwerken. Om met elkaar al doende nieuwe – levendige – samenwerkingsvormen te beleven en vinden. Tegemoet komend aan de verschuiving van hiërarchie naar netwerkverbanden.
Wat is nodig in deze tijd?
- er wordt een groot beroep gedaan op onze individuele kracht, talenten, inzichten en initiatieven, terwijl de wereld om ons heen in sneltreinvaart beweegt en verandert. Dat vraagt om een innerlijke plek die ons ankert in deze turbulentie; een plek die rust, focus en kracht geeft van waaruit we kunnen handelen.
- een van de belangrijkste kwaliteiten is luisteren zodat we:
- verder kijken dan onze eigen meningen, normen en waarden;
- ons blikveld vergroten naar plekken en mensen die niet in eerste instantie in onze eerste vertrouwde cirkel voorkomen;
- kunnen gaan zien wat er nodig is, niet vanuit wat we al weten, maar wat er als het ware verschijnt vanuit de toekomst.
- community building: weten hoe we steeds wisselende samenwerkingsverbanden kunnen vormen die met elkaar co-creërend samenwerken voor de tijd die nodig is.
- leiderschap en volgerschap: weten wanneer we zelf in ‘the lead’ moeten zijn en de moed en vaardigheid hebben om naar voren te stappen, en weten wanneer we een ander hebben te volgen, omdat die op dat moment het leiderschap heeft te nemen vanuit talent en kwaliteiten.
Graag denken en ontwikkelen we mee bij het al doende vormgeven van inspirerende impulsen en langer lopende leiderschapstrajecten. Voor iedereen. Niet om ergens te komen, maar om de wens gelijk in het moment te beleven.
Leiderschap vanuit de toekomst – mogelijke thema’s
De afgelopen jaren hebben we met meerdere groepen met open inschrijving een tweejarige leiderschapsleergang gegeven. De deelnemers kenden een rijke, bonte mengeling van achtergronden, passies en karakters en kwamen uit het bedrijfsleven, jeugd- en ouderenzorgorganisaties, rijks- en gemeentelijke overheid, stadsontwikkeling, onderwijs, zelfstandig ondernemenden.
Projecten die daarbij de revue passeren zijn: aansprekend en bezield onderwijs cq educatie | transities in de ouderen- en jongerenzorg en arbeidsmarktbemiddeling | vernieuwende participatieprojecten in de stad | gedurfde projectontwikkeling/vastgoed | overbruggende kunst en hartverwarmende handel in het MKB.
Om een indruk te geven met welke thema’s en invalshoeken we kunnen werken geven we onderstaand een overzicht van thema’s en workshop blokken die we in de leiderschapsleergang hebben gebruikt.
Persoonlijk leiderschap
Voorbeelden van thema’s voor Persoonlijk Leiderschap
- Kompas: zicht op je eigen kern, je levensmissie, belofte en de talenten die je in huis hebt;
- Aandacht: in het moment kunnen zijn met opmerkzaamheid en aandacht; weten hoe je ‘deze staat van zijn’, ook in de hectiek, in kunt gaan;
- Luisteren: het kunnen onderscheiden van verschillende niveaus van luisteren, deze kunnen herkennen en inzetten.
- Reflectie: je eigen reflectiemomenten inpassen in jouw dagelijks ritme, zodat je ‘schoon’ blijft en je eigen kompas blijft volgen.
- Vrije ruimte: versterken van je innerlijke vrije ruimte, de innerlijke plek die je ankert ongeacht wat er in de omgeving gebeurt. Leren vertrouwen op synchroniciteit.
Voorbeelden van themablokken Persoonlijk Leiderschap
de Rode draad in je leven
Wie ben ik, waar kom ik vandaan en welke thema’s spelen er in mijn leven. Welke overtuigingen heb ik, welke blokkeren me en welke ondersteunt me?
Systeem van herkomst
Wat is mijn systeem van herkomst, welke plek neem ik in, in mijn systeem. Is er een beweging nodig en zo ja welke?
Levensmissie
Wat is mijn levensmissie, mijn belofte. Welke woorden staan voor het wezenlijke in mezelf.
Aandacht en luisteren
Naar en in de stilte, luisteren en de stemmen van oordeel, cynisme en angst onderzoeken. Masker en illusie herkennen en doorprikken. Lager zelf als bron van energie.
Talenten en drijfveren
Talenten en drijfveren. Wat is mijn kerntalent en vanuit welke drijfveren handel ik. Optioneel: de RealDrives drijfverentest.
Ondersteunende theorieën en modellen
![]() De Creatiespiraal van Marinus Knoope |
![]() Theorie U van Otto Scharmer als onderliggend model van changemanagement en leiderschap-in-community |
|
Leiderschap-in-community
Voorbeelden van thema’s voor leiderschap-in-community:
- Intentie: bij ontmoetingen en bijeenkomsten de intentie boven tafel krijgen en verlevendigen;
- Team: vormgeven en bouwen van teams vanuit de natuurlijke match van missies en talenten.
- Bedding: het kunnen onderscheiden van de fasen in teambuilding en interventies doen die een team verder brengen;
- Luisteren: het faciliteren van een groep in het bewegen en het verdiepen van het luisteren;
- Stretchen: incidenten en gebeurtenissen in het grotere perspectief van verleden, heden en toekomst kunnen plaatsen. Stretchen kan ook door het verruimen van het speelveld: wie zijn nog meer betrokken, zijn er medespelers die niet zichtbaar of hoorbaar zijn.
- Jijzelf en het veld: de vaardigheid om tegelijkertijd te kunnen waarnemen vanuit de aandacht (antenne) in jezelf en de aandacht in het ‘veld’. Timing van interventies: vertragen versus handelen, leiden versus volgen.
Voorbeelden van themablokken Leiderschap-in-community
Archetypen als bron in jezelf
Je plek innemen als leider. We werken met archetypen uit de mythe van koning Arthur als spiegels waarmee we onze bron van waaruit we leiderschap vormgeven, kunnen herkennen en voeden. Ze gaan verder dan ons verstand en raken een diepere, onbewuste laag in onszelf.
Staan voor het geheel
De match van de missies en de talenten: tussen die van het geheel en van de teamleden. Formuleren van de collectieve missie voor jouw belangrijkste community. Timing van los en strak leiderschap. Verandering versus Transformatie en wat vraagt dat van jou als leider. Opmaat Theorie U.
Antenne in jezelf en in het veld
Jij en jouw community: jouw werking en invloed. Het belang van de intentie. Het faciliteren van verschillende manieren van luisteren en spreken.
Community building en teamfasen
Organisatievormen door de eeuwen heen. Herkennen in welke fase het team of de community zit. Welke interventie is nodig om de volgende beweging te maken. Zicht op het grotere proces in de tijd, geplande en verschijnende toekomst. Inzetten van generatief luisteren. Debat versus dialoog.
Stretchen en transformatie
Het veld oprekken: wie zijn mede-spelers? De kracht van de minderheid. Verschillende ‘communicatielagen’ aanspreken. Traumareactie en jouw grens: wat is het ergste wat je kan ontmoeten en wilt veroorzaken? Bedding zijn voor transformaties.


