Luisteren is volgens ons, een van de belangrijkste leiderschapscompetenties.
praten en luisteren: beeld 1
Je praat met iemand, de ander is aan het woord. Je wacht totdat er een stilte valt, zodat jij kunt vertellen wat er de hele tijd in je hoofd rond dwarrelt. Wat je misschien niet beseft is dat de ander hetzelfde doet, dus zodra jij spreekt is de ander aan het bedenken wat zij zo meteen bij een stilte wil gaan zeggen.
Ha, ha, nu ik dit opschrijf, besef ik het zelf pas goed. Zo houden we onszelf en elkaar leuk bezig.
Voor mij is deze competentie er een van, hier ben ik mee bezig tot de zes plankjes.
luisteren volgens Otto Scharmer
Otto Scharmer geeft mijns inziens een mooie onderverdeling in de verschillende manieren van luisteren:
- je hebt downloaden: we zijn bezig met alles wat we al weten, denken, altijd doen te reproduceren. Zo kijken we dan ook naar de ander. Alles wat uit zijn mond komt schrijven we over met onze eigen bekende gedachten en overtuigingen.
- feitelijk luisteren: we kijken en luisteren met een soort van verwondering en afstand: wat is er aan de hand, wat zijn de feiten. We halen onze en andermans emoties eruit en kijken naar de objectief waarneembare eigenschappen van iets (de mondhoeken gaan omhoog ipv ze glimlacht)
- empatisch luisteren: we openen ons hart: voor onszelf, onze geraaktheid, kwetsbaarheid en gevoel. We delen onze kwetsbaarheid, onze beleving. We openen onszelf voor de ander en verplaatsen ons in de plek, het gevoel, het denken van de ander. We schorten op wat we zelf vinden en voelen.
praten en luisteren: beeld 2
Je praat met iemand, de ander is aan het woord. Je luistert, merkt op bij jezelf welke oordelen je hebt en parkeert ze. Je luistert. Je wordt geraakt door wat de ander zegt. Je merkt je eigen geraaktheid op en parkeert ook deze weer. Je luistert. Je voelt hoe je meegenomen wordt door de ander en ineens haar zijn perspectief ziet, zijn gevoel herkent. Je luistert en laat een stilte vallen als de ander is uitgepraat. Wat gezegd is, hangt nog in de lucht. Tussen jullie in.
Je laat het op je inwerken en bent stil en kijkt naar de ander.
De ander voelt zich gehoord en zucht.
Dan is er ruimte.
Hij richt zijn aandacht op jou: ‘k ben benieuwd wat jij hiervan vindt, wil jij vertellen wat je denkt en voelt hierover?
Stel je voor
De pedagogisch medewerker, de ober, de buschauffeur, de verpleegkundige … jijzelf … ikzelf:
- doet waarvoor-ie gemaakt is (volgt zijn levensmissie)
- heeft aandacht in het NU
- luistert voorbij het downloaden….
harte groet
Yvonne Versteeg
nb Otto Scharmer noemt ook nog generatief luisteren, die komt een ander moment aan bod.